Tehnologia informației

(pentru perfecționarea profesorilor)

                                  . . . 

14 Februarie 2017

Obiective:

Dezvoltarea deprinderilor de utilizare a aplicaţiilor software specializate pentru:

                     I.        Realizarea documentelor (procesorul de texte Word);

                   II.        Calcul tabelar (Excel);

                  III.        Baze de date (Access),

                 IV.        Prezentări profesionale (Power Point),

                   V.        Editoare grafice (Gimp - GNU Image Manipulation Program- , Adobe Photoshop, … ),

                 VI.        Pagini Web (HTML).

Disciplina  ~ MMR8099 ~ 7 Cr. ~ Semestrul 1

C+S+L+P

Tehnologia informatiei  (pentru perfecționarea profesorilor)

2+1+0+1

 

Structura cursului / seminarului:

 

Concepte, metode, tehnici și operații de bază utilizate pentru: 

(C,  S, L,  P)

  I. Operaţii de bază utilizate la redactarea unui document (Word). 

(8,  4, 0,  4)

a)    Procesarea unui text  

(Curs 1, 2)

(Sem. 1)

(4,  2, 0,  2)

b)   Operații complementare

(Curs 3, 4)

(Sem. 2)

(4,  2, 0,  2)

 II. Concepte și operaţii de bază utilizate ȋn calculul tabelar (Excel); 

(8,  4, 0,  4)

a)    Formatarea şi gestionarea datelor

(Curs 5, 6)

(Sem. 3)

(4,  2, 0,  2)

b)   Utilizarea formulelor şi a funcţiilor

(Curs 7, 8) 

(Sem. 4) 

(4,  2, 0,  2)

III. Concepte și tehnici de realizare şi interogarea unei bazei de date (Access);

(6,  2, 0,  2)

a)    Concepte de bază şi operaţii elementare

(Curs  9)

 

(2,  1, 0,  1)

b)    Utilizarea informaţiilor dintr-o bază de date

(Curs 10, 11)

(Sem. 5)

(4,  1, 0,  1)

IV. Realizarea unei prezentări (PowerPoint); 

(Curs  12)

(Sem. 6)

(2,  2, 0,  2)

 V. Editoare grafice utilizate ȋn grafică și prelucrarea imaginilor digitale; 

(Curs  13)

(Sem.7a)

(2,  1, 0,  1)

VI. Realizarea unei pagini WEB (HTML); 

(Curs  14) 

(Sem.7b) 

(2,  1, 0,  1)

 

(28,14,0,14)

 

 

2

1

0

1

14s

C

S

L

P

1.

8

4

0

4

2.

8

4

0

4

3.

6

2

0

2

4.

2

2

0

2

5.

2

1

0

1

6.

2

1

0

1

Total (14s):

28

14

0

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Planificari Restante:

Data

Ora

Sala

Luni, 20 Febr.

1800 - 2000

L321

 

Orar:

 

Zi

Ora

Sala

Disc.

Gr.

Obs.

Mi

12~14

C335

Sd

Dep.

-_-

14~16

C512

Ti

MaInfDi

C

Joi

8~10

L307

Gr. Calc.

233/234

L

12~14

L336/308

Mi3/Ie3

L

14~16

C310

Ir3,Ie3,Mi3

  C*

16~18

C514

Dss

Pr.B.Co2

C

18~20

L321

Ti

MaInfDi !

S1

Dss

Pr.B.Co2

 

 

 

Seminar ~ Planificări Referate, Proiecte, Prezenţă (Obligatorie la Seminar si Laborator)

 

 

 

                              fişa disciplinei

1. Date despre program

1.1 Instituţia de învăţământ superior

Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca

1.2 Facultatea

Facultatea de Matematică şi Informatică

1.3 Departamentul

Departamentul de informatică

1.4 Domeniul de studii

Informatică

1.5 Ciclul de studii

Master

1.6 Programul de studiu / Calificarea

Informatică didactică - ȋn limba romȃnă

 

2. Date despre disciplină

2.1 Denumirea disciplinei

Tehnologia informației (pentru perfecționarea profesorilor)

2.2 Titularul activităţilor de curs

Lect. Dr.  PREJMEREAN Vasile

2.3 Titularul activităţilor de seminar

 

2.4 Anul de studiu

1

2.5 Semestrul

1

2.6. Tipul de evaluare

E

2.7 Regimul disciplinei

obligatorie

 

3. Timpul total estimat (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

3

Din care: 3.2 curs

2

3.3 seminar/laborator

1

3.4 Total ore din planul de învăţământ

42

Din care: 3.5 curs

28

3.6 seminar/laborator

14

Distribuţia fondului de timp:

ore

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

36

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

25

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

30

Tutoriat

18

Examinări

10

Proiect

14

3.7 Total ore studiu individual

133

 

3.8 Total ore pe semestru

175

 

3.9 Numărul de credite

7

 

 

4. Precondiţii (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

-

4.2 de competenţe

Cunoaşterea noţiunilor generale de utilizare a sistemului de operare Windows

 

5. Condiţii (acolo unde este cazul)

5.1 De desfăşurare a cursului

Proiector și calculator conectat la internet

5.2  De desfăşurare a seminarului/laboratorului

Calculatoare/stații conectate la internet, S.O. Windows, Microsoft Office

 

6. Competenţele specifice acumulate

Competenţe profesionale

Cunoaşterea conceptelor de bază din tehnologia informaţiei.

Conoaşterea şi utilizarea procesoarelor de texte – Microsoft Word.

Inţelegerea şi aplicarea elementelor calculului tabelar – Microsoft Excel.

Realizarea şi interogarea unei bazei de date Microsoft Access

Insuşirea tehnicilor de realizare a prezentărilor – Microsoft Power-Point.

Editarea imaginilor digitale, pentru mărirea calității acestora, evidențierea de caracteristici, manipularea lor prin operații de compunere, eliminare zgomot, modificarea paletei de culori, obținerea de efecte artistice, instrumente de desenare și pictură, utilizȃnd diverse aplicații specializate (cum ar fi Paint Brush, Gimp, Microsoft Picture Manager, Adobe Photoshop).

Realizarea şi întreţinerea paginilor Web

Competenţe transversale

Ințelegerea interacțiunilor dintre componentele S.O. Windows și Aplicațiile Microsoft Office

Utilizarea elementelor definite ȋntre diverse aplicații, poșta electronică, internet, etc.

 

7. Obiectivele disciplinei (reieşind din grila competenţelor acumulate)

 

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Cunoaşterea problemelor care apar la editarea documentelor, prelucrarea și analiza datelor și cum pot fi rezolvate acestea in diferite siuaţii;

Înţelegerea diferitelor categorii de operații şi a efectelor acestora.

7.2 Obiectivele specifice

 

Cunoaşterea conceptelor de bază din tehnologia informaţiei;

Utilizarea aplicaţiilor Microsoft Office:

- Redactarea unui document - editorul de texte Word,

- Calcul tabelar - Excel,

- Realizare şi interogarea unei bazei de date - Access

- Crearea prezentărilor - Power-Point;

Generarea paginilor Web (a documentelor Html).

 

8. Conţinuturi

8.1 Curs

Metode de predare

Observaţii

1

I. Operaţii de bază utilizate la redactarea unui document (Word).

a) Procesarea unui text

  Editare, căutare şi înlocuire, formatare a textului (caractere, aliniere, rânduri, tabulatori, pagini, secțiuni, coloane, antet şi subsol, liste, legături (hyperlink) ȋn interiorul și spre exteriorul documentului, șabloane,

  Adăugarea de note (subsol/sfârșit), referințe, semne de carte, titluri numerotate pentru figuri/formule/tabele, bibliografie, cuprins automat, indexed cuvinte cheie, listă de figuri/tabele),

  Inserarea și formatarea imaginilor, desenelor, formulelor, altor obiecte,

  Utilizarea tabelelor într-un document, operaţii (calcule), diagrame.

Descriere,

expunerea,

conversaţia,

explicatie,

problematizarea, exemplificarea.

Curs 1, 2

2

3

b) Operații complementare

  Generarea scrisorilor, poşta electronică, fax,

  Verificare gramaticală, corectarea automată,

  Recenzia (revizuirea, corectarea) unui document,

  Definirea macrocomenzilor, configurare particularizată.

Descriere,

expunerea,

exemplificarea.

Curs 3, 4

4

5

II. Concepte și operaţii de bază utilizate ȋn calculul tabelar (Excel)

 a) Formatarea şi gestionarea datelor din foile de calcul

  Formatarea pagină: dimensiuni, margini, orientare, antet/subsol, numerotare, divizare,

  Formatarea celulelor (tipuri de date), formatare condiționată, identificatori, comentarii,

  Operații cu celule, randuri, coloane: copiere/mutare, ștergere, inserare, unire, sortare,

  Importul de fişiere, imagini, grafice, etc. într-un  registru de calcul,

  Inserarea și editarea unui grafic / a unei diagrame  (pivot chart).

Descriere,

expunerea,

conversaţia,

explicatie,

problematizarea, exemplificarea.

Curs 5, 6

6

7

b) Utilizarea formulelor şi a funcţiilor 

  Formule aritmetice şi logice,

  Folosirea funcţiilor min, max, count, sum, average, if, …

  Completarea automată a unei serii (autofill), referinţă relativă și absolute,

  Combinarea valorilor (consolidate data), filtre,

  Analiza rezultatelor (what-if analysis: scenarios manager, goal seek, data tables),

  Analiza statistică a datelor (statistical/data analysis tools: t-Test, p-Value, StDev, …).

Descriere,

expunerea,

algoritmizarea, explicatie,

problematizarea, exemplificarea.

Curs 7, 8

8

9

III. Concepte și tehnici de realizare şi interogarea unei bazei de date (Access)

 a) Concepte de bază şi operaţii elementare

  Proiectarea unei baze de date , crearea unei tabele, definirea unei chei primare, index,

  Modificarea proprietăţilor unui câmp, introducerea de date, vizualizarea  informaţiilor,

  Modificarea datelor,  adăugarea și ștergerea de înregistrări dintr-o bază de date,

  Crearea unui formular și introducerea datelor, formatarea textului și a fondului,

  Importul unei imagini sau fişier text într-un formular, aranjarea obiectelor în formular.

Descriere,

expunerea,

conversaţia,

explicatie,

problematizarea, exemplificarea.

Curs 9

10

b) Utilizarea informaţiilor dintr-o bază de date

  Conectarea la o bază de date , căutarea unei înregistrări ,

  Crearea unei interogări (simple / multiple),  salvarea unei interogări,

  Filtre,  adăugarea și eliminarea de câmpuri dintr-o interogare,

  Selecţia şi sortarea datelor după criterii sau operatorilor,

  Crearea și modificarea unui raport / antet / subsol,

  Gruparea datelor într-un raport, total-raport,  subtotal-raport.

Descriere,

expunerea,

explicatie,

problematizarea, exemplificarea.

Curs 10,11

11

12

 

IV. Realizarea unei prezentări (PowerPoint) 

a) Construirea diapozitivelor

   Caracteristicilor ale diapozitivelor,  formatarea  unei prezentări, șabloane (slide master),

   Utilizarea elementelor grafice, a diagramelor,  imaginilor, tabelelor, a altor obiecte 

b) Prezentarea diapozitivelor

  Animaţia a elementelor dintr-un diapozitiv,  efecte de tranziţie a diapozitivelor,

  Controlul prezentării (instrumente de navigare pe ecran),

  Inregistrarea prezentării,

  Prezentare pe ecran (on-screen show – pe două monitoare, cu note).

Descriere,

expunerea,

conversaţia,

exemplificarea.

Curs 12

13

V. Editoare grafice utilizate ȋn grafică și prelucrarea imaginilor digitale

a) Noținuni de bază ȋn editarea imaginilor digitale (raster)

  Clasificarea imaginilor, formate grafice (Jpeg, Png, Gif, Ico,...),

  Spații de culoare,

b) Transformări (operații) de ȋnbunătățire (straturi, efecte, filtre)

  Creșterea calității imaginilor (contrast, luminozitate, culori, ...), utilizȃnd transformări punctuale, spațiale, etc.

  Extragerea/evidențierea caracteristicilor (segmentare),

  Eliminarea elementelor/obiectelor nedorite (zgomot),

  Obținerea de efecte artistice (photo manipulation).

Descriere,

expunerea,

explicatie,

problematizarea, exemplificarea.

Curs 13

14

VI. Realizarea unei pagini WEB (HTML)

a) Descrierea pagnilor Web

  Marcaje, Structura documentelor Html,

  Formatarea textului (bloc, character) și a paragrafelor (heading), efecte aplicate textelor,

  Definirea listelor (ordonate, neordonate, de definiții),

  Construirea tabelelor (definirea atributelor),

b) Realizarea hiper-legăturilor

  Inserarea legăturilor (A, Link, Img, Applet),

  Inserarea unei imagini  (caracteristici), a unui fundal, titlu, Icon.

Descriere,

expunerea,

conversaţia,

exemplificarea.

Curs 14

Bibliografie

1.      Azriel Rosenfeld, Picture Processing by Computer, New York: Academic Press, 1969

2.      E. M. Iacob, J. Robu, Birotică şi multimdeia, Editura Universităţii Babeş-Bolyai, Centrul de Formare Continuă şi Învăţămînt la Distanţă, Cluj-Napoca, 1999.

3.      Ionescu Bogdan; Ionescu Iuliana. Informatica tilizatorului. Bucuresti: InfoMega, 2004,651.8 INF,

4.      Ionescu, Bogdan;Mihai, Florin.Ghid practic de birotica si multimedia. Bucuresti: InfoMega, 2003,651.867 GHI,

5.      Joyce Cox and Joan Lambert III, Microsoft Word 2010 Step by Step (Step By Step (Microsoft)) (Paperback - Jun 16, 2010)

6.      Joyce Cox, Curtis Frye, M. Dow Lambert III, Step by Step 2007 Microsoft Office System; E- Learning Edition, and Steve Lambert (Paperback – 2008)

7.      Joan Lambert III and Joyce Cox, MOS 2010 Study Guide for Microsoft Word, Excel, PowerPoint, and Outlook (Paperback - Apr 1, 2011)

8.      Naftanaila, Ion.Birotica si performanta manageriala. Bucuresti: Editura ASE, 2001, 651,NAFb,

9.      Naftanaila, Ion;Colesca, Sofia Elena.Dictionar de birotica.Bucuresti:Editura ASE,1998, 651.03 NAF,

10.  Pana, Adrian;Ivancenco, Veronica.Birotica sub Windows: procesoare de  tabele, Bucuresti: Sofitech, 1999, 005.54 BIR;

11.  Peter Norton Jill T. Freeze Wayne S. Freeze, Microsoft Office 2000, Microsoft Press, Editura Teora, Bucureşti,  2004; 

12.  Sherry Kinkoph, Jennifer Fulton, Microsoft Office XP în imagini Editura Teora,   Bucureşti, 2003; 

13.  Stanciu, Victoria;Pana, Adrian.Informatica generala.Bucuresti:Dual Tech, 2001,004 STAi;

14.  Steve Johnson, Perspection, Inc., Microsoft Office ACCES 2003 Editura Teora, Bucureşti, 2003.

 

8.2 Seminar

Metode de predare

Observaţii

1

I. Redactarea unui document (Word) pe o temă aleasă utilizând elementele predate la primele patru cursuri.

Dialogul, dezbaterea, evaluarea.

Sem. 1, 2

2

3

II. Realizarea unui registru care să conțină informații referitoare la tema aleasă anterior, aplicând cunoștințele studiate la cursurile 5-8, referitoare la Calculul tabelar (Excel).

Dialogul, dezbaterea, explicaţia, evaluarea.

Sem. 3, 4

4

5

III. Realizare şi interogarea unei bazei de date (Access), precum și generarea unor rapoarte, utilizând elementele prezentate ȋn cursurile 9-11.

Dialogul, dezbaterea, explicaţia, evaluarea.

Sem. 5

6

IV. Prezentări profesionale (Power Point). Cu informațiile și obiectele conținute ȋn documentele anterioare se va realiza o prezentare conform celor prezentate la cursul 12.

Dialogul, explicaţia justificarea, evaluarea.

Sem. 6

7

V. Realizarea de imagini, prelucrarea lor, stocarea ȋn diverse formate (Jpeg, Png pentru compresie, Gif -animație, Ico - pagini Web, ...) și depunerea ȋn documentele realizate anterior.

VI. Realizarea unor pagini Web (ȋn limbaj HTML) conținând informațiile și obiectele anterioare.

Dialogul, explicaţia justificarea, evaluarea.

Sem. 7

 

Bibliografie

1.      Apostol, Constantin, Bureautique, Bucuresti:Editura ASE, 2001, 651.8 APO,

2.      Avram,Vasile;Apostol,Constantin, Birotica profesională, Bucuresti: Tribuna Economica, 2002,  652.8 BIR,

3.      Balter, Alison - Microsoft Office Access 2003, Editura Niculescu, ediţia 2006

4.      Bernd Jähne (2002). Digital Image Processing. Springer. ISBN 978-3-540-67754-3.

5.      Bunzel, Tom - Microsoft Office PowerPoint 2003, Editura Niculescu, ediţia 2005

6.      Eder, Bernhard; Kodym, Willibald; Lechner, Franz - Computer Driving License, Editura BIC ALL, ediţia 2001

7.      Garabet, Mihaelaş Neacşu, Ion - Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, TIC-2, manual pentru clasa a 12-a, Editura All, ediţia 2007

8.      Gheorghe, Mioara (coordonator); Tătărâm, Monica; Achinca, Corina; Năstase, Constanţa - Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, manual pentru clasa a XI-a, Editura Corint, ediţia 2006

9.      Gramada Dragu, Argentina.Birotica.Bucuresti:Editura Universitatii Titu Maiorescu, 2005, 005.5 GRA;

10.  Harrison, John, Curs de secretariat, Bucuresti:All, 1996, 107071, Depozit;

11.  Hirschheim, Rudy A. Office automation: concepts, technologies and issues. Wokingham: Addison-Wesley, 1985,112921;

12.  Homorodean, Marcel Andrei; Iosupescu, Irina - Internet şi pagini Web, manual pentru începători, Editura Niculescu, ediţia 2006

13.  Mârşanu, Radu; Voicu, Anca Elena - Tehnologia informaţiei. Informatică - tehnologii asistate de calculator, manual pentru clasa a 9-a, Editura liceALL2000, ediţia 1999

14.  Miloşescu, Mariana - Informatică tehnologii asistate de calculator, manual pentru clasa a XI-a, Editura Teora, ediţia 2001

15.  Miloşescu, Mariana - Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, manual pentru clasa a IX-a, Editura Didactică şi pedagogică, ediţia 2004

16.  Oprescu, Daniela; Dămăcuş, Cristina Eugenia - Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, manual pentru clasa a IX-a, Editura Niculescu, ediţia 2007

17.  Panţiru, Mariana - Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor TIC 3 (sisteme de gestiune a bazelor de date), manual pentru clasa a 11-a, Editura All, ediţia 2006

18.  Perry, Greg - Microsoft Office 2003, Editura Niculescu, ediţia 2003

19.  Perry, Greg - Microsoft Windows XP, Editura Niculescu, ediţia 2006

20.  Petrescu, Simona; Homorodean, Marcel Andrei - Să învăţăm Word şi Excel pas cu pas, Editura Niculescu, ediţia 2006

21.  Solomon, C.J., Breckon, T.P. (2010). Fundamentals of Digital Image Processing: A Practical Approach with Examples in Matlab. Wiley-Blackwell. doi:10.1002/9780470689776. ISBN 0470844736.

22.  Steele, Heidi - Microsoft Office Word 2003, Editura Niculescu, ediţia 2003

 

 

9. Coroborarea conţinuturilor disciplinei cu aşteptările reprezentanţilor comunităţii epistemice,

asociaţiilor profesionale şi angajatori reprezentativi din domeniul aferent programului

Cursuri similare există atȃt  ȋn țară cȃt și ȋn străinătate pentru pregătirea cadrelor didactice ȋn special.

Editarea corectă a unui document apare acum ca o necesitate uzuală pentru tot mai multe persoane, ȋnsă pentru cadrele didactice este absolut obligatorie, pentru a putea transmite mai departe aceste informații.

Calculele și studiile statistice, precum și analiza (statistică, economică, financiară, medicală) a datelor sunt utilizate tot mai mult ȋn majoritatea domeniilor de activitate.

Prezentările rezultatelor, postarea lor pe internet, este de asemenea o activitate tot mai frecventă.

 

10. Evaluare

Tip activitate

10.1 Criterii de evaluare

10.2 Metode de evaluare

10.3 Pondere din nota finală (%)

10.4 Curs

Includerea în documentele realizate a elementelor predate la curs, conoaşterea şi înţelegerea lor

Evaluare orală – susţinerea documentaţiei realizate (pe baza dosarului cuprinzând documentaţia Word, Excel, Access, PowerPoint şi Html)

50%

10.5 Seminar /

activități laborator

 

proiect

Utilizarea elementelor specifice corespunzătoare aplicaţiilor prezentate la curs.

Evaluare practică (cunoaşterea aplicaţiilor şi a modului de utilizare a funcţionalităţilor acestora aplicate pe tema aleasă)

30%

Realizarea unui proiect care să cuprindă elementele predate

Prezentarea proiectului individual realizat

20%

10.6 Standard minim de performanţă

Nota finală N se calculează ca medie ponderată  (obţinute la evaluarea orală-E, practică-L și proiect-P), cu condiția ca toate  notele să fie cel putin 5 astfel:   N = 0.5 E + 0.3 L + 0.2 P

 

Data completării                     Semnătura titularului de curs             Semnătura titularului de seminar

01.10.2016                            Lect. Dr. Vasile Prejmerean               Lect. Dr. Vasile Prejmerean

           

                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

11 Octombrie 2016