|
Tehnologia informației
(pentru perfecționarea profesorilor)
. . .
14 Februarie 2017
Obiective:
Dezvoltarea deprinderilor de utilizare a aplicaţiilor
software specializate pentru:
I.
Realizarea
documentelor (procesorul de texte Word);
II.
Calcul tabelar (Excel);
III.
Baze de date (Access),
IV.
Prezentări profesionale (Power Point),
V.
Editoare
grafice (Gimp - GNU Image Manipulation Program- , Adobe
Photoshop, … ),
VI.
Pagini Web (HTML).
Disciplina ~ MMR8099 ~ 7 Cr. ~ Semestrul 1
|
C+S+L+P
|
Tehnologia informatiei
(pentru perfecționarea profesorilor)
|
2+1+0+1
|
Structura cursului / seminarului:
Concepte, metode,
tehnici și operații de bază utilizate
pentru:
|
|
|
(C, S, L, P)
|
I. Operaţii de
bază utilizate la redactarea unui document (Word).
|
|
|
(8, 4, 0, 4)
|
a) Procesarea unui text
|
(Curs 1, 2)
|
(Sem. 1)
|
(4, 2,
0, 2)
|
b) Operații complementare
|
(Curs 3, 4)
|
(Sem. 2)
|
(4, 2,
0, 2)
|
II. Concepte și
operaţii
de bază
utilizate ȋn calculul tabelar (Excel);
|
|
|
(8, 4, 0, 4)
|
a) Formatarea şi gestionarea datelor
|
(Curs 5, 6)
|
(Sem. 3)
|
(4, 2, 0, 2)
|
b) Utilizarea formulelor şi a funcţiilor
|
(Curs 7, 8)
|
(Sem. 4)
|
(4, 2, 0, 2)
|
III.
Concepte și tehnici de realizare şi interogarea unei bazei de date (Access);
|
|
|
(6, 2, 0, 2)
|
a) Concepte de bază şi operaţii elementare
|
(Curs 9)
|
|
(2, 1, 0, 1)
|
b) Utilizarea informaţiilor
dintr-o bază de date
|
(Curs 10, 11)
|
(Sem. 5)
|
(4, 1, 0, 1)
|
IV.
Realizarea unei prezentări (PowerPoint);
|
(Curs 12)
|
(Sem. 6)
|
(2, 2, 0, 2)
|
V. Editoare grafice utilizate ȋn grafică și prelucrarea imaginilor digitale;
|
(Curs 13)
|
(Sem.7a)
|
(2, 1, 0, 1)
|
VI.
Realizarea unei pagini WEB (HTML);
|
(Curs 14)
|
(Sem.7b)
|
(2, 1, 0, 1)
|
|
|
|
(28,14,0,14)
|
|
2
|
1
|
0
|
1
|
14s
|
C
|
S
|
L
|
P
|
1.
|
8
|
4
|
0
|
4
|
2.
|
8
|
4
|
0
|
4
|
3.
|
6
|
2
|
0
|
2
|
4.
|
2
|
2
|
0
|
2
|
5.
|
2
|
1
|
0
|
1
|
6.
|
2
|
1
|
0
|
1
|
Total (14s):
|
28
|
14
|
0
|
14
|
Planificari Restante:
Data
|
Ora
|
Sala
|
Luni, 20 Febr.
|
1800 - 2000
|
L321
|
Orar:
Zi
|
Ora
|
Sala
|
Disc.
|
Gr.
|
Obs.
|
Mi
|
12~14
|
C335
|
Sd
|
Dep.
|
-_-
|
14~16
|
C512
|
Ti
|
MaInfDi
|
C
|
Joi
|
8~10
|
L307
|
Gr. Calc.
|
233/234
|
L
|
12~14
|
L336/308
|
Mi3/Ie3
|
L
|
14~16
|
C310
|
Ir3,Ie3,Mi3
|
C*
|
16~18
|
C514
|
Dss
|
Pr.B.Co2
|
C
|
18~20
|
L321
|
Ti
|
MaInfDi !
|
S1
|
Dss
|
Pr.B.Co2
|
Seminar ~ Planificări Referate, Proiecte,
Prezenţă (Obligatorie la Seminar si Laborator)
fişa disciplinei
1. Date
despre program
1.1 Instituţia de învăţământ superior
|
Universitatea
Babeş-Bolyai Cluj-Napoca
|
1.2 Facultatea
|
Facultatea
de Matematică şi Informatică
|
1.3 Departamentul
|
Departamentul
de informatică
|
1.4 Domeniul de studii
|
Informatică
|
1.5 Ciclul de studii
|
Master
|
1.6 Programul de studiu / Calificarea
|
Informatică
didactică - ȋn limba romȃnă
|
2. Date
despre disciplină
2.1 Denumirea disciplinei
|
Tehnologia
informației (pentru perfecționarea profesorilor)
|
2.2 Titularul activităţilor de curs
|
Lect.
Dr. PREJMEREAN Vasile
|
2.3 Titularul activităţilor de seminar
|
|
2.4
Anul de studiu
|
1
|
2.5
Semestrul
|
1
|
2.6.
Tipul de evaluare
|
E
|
2.7
Regimul disciplinei
|
obligatorie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Timpul total estimat (ore pe
semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână
|
3
|
Din
care: 3.2 curs
|
2
|
3.3
seminar/laborator
|
1
|
3.4
Total ore din planul de învăţământ
|
42
|
Din
care: 3.5 curs
|
28
|
3.6
seminar/laborator
|
14
|
Distribuţia fondului de timp:
|
ore
|
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie
şi notiţe
|
36
|
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe
platformele electronice de specialitate şi pe teren
|
25
|
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate,
portofolii şi eseuri
|
30
|
Tutoriat
|
18
|
Examinări
|
10
|
Proiect
|
14
|
3.7 Total ore studiu individual
|
133
|
|
3.8 Total ore pe semestru
|
175
|
|
3.9 Numărul de credite
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Precondiţii (acolo unde este
cazul)
4.1 de curriculum
|
-
|
4.2 de competenţe
|
Cunoaşterea noţiunilor generale de utilizare a
sistemului de operare Windows
|
5.
Condiţii (acolo unde este
cazul)
5.1 De desfăşurare a cursului
|
Proiector și calculator conectat la internet
|
5.2 De
desfăşurare a seminarului/laboratorului
|
Calculatoare/stații conectate la internet, S.O.
Windows, Microsoft Office
|
6.
Competenţele specifice acumulate
Competenţe
profesionale
|
Cunoaşterea conceptelor de bază din tehnologia
informaţiei.
Conoaşterea şi utilizarea
procesoarelor de texte – Microsoft Word.
Inţelegerea şi aplicarea
elementelor calculului tabelar – Microsoft Excel.
Realizarea şi interogarea unei bazei
de date Microsoft Access
Insuşirea tehnicilor de
realizare a prezentărilor – Microsoft Power-Point.
Editarea imaginilor digitale, pentru mărirea
calității acestora, evidențierea de caracteristici, manipularea lor prin operații
de compunere, eliminare zgomot, modificarea paletei de culori, obținerea
de efecte artistice, instrumente de desenare și pictură, utilizȃnd
diverse aplicații specializate (cum ar fi Paint Brush, Gimp, Microsoft Picture Manager, Adobe Photoshop).
Realizarea şi întreţinerea
paginilor Web
|
Competenţe
transversale
|
Ințelegerea
interacțiunilor dintre componentele S.O. Windows și Aplicațiile
Microsoft Office
Utilizarea
elementelor definite ȋntre diverse aplicații, poșta
electronică, internet, etc.
|
7.
Obiectivele disciplinei (reieşind din
grila competenţelor acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei
|
Cunoaşterea
problemelor care apar la editarea documentelor, prelucrarea și analiza
datelor și cum pot fi rezolvate acestea in diferite siuaţii;
Înţelegerea diferitelor
categorii de operații şi a efectelor acestora.
|
7.2 Obiectivele specifice
|
Cunoaşterea conceptelor de bază din tehnologia
informaţiei;
Utilizarea aplicaţiilor Microsoft Office:
- Redactarea unui document - editorul de texte Word,
- Calcul tabelar - Excel,
- Realizare şi interogarea unei bazei de date - Access
- Crearea prezentărilor - Power-Point;
Generarea paginilor Web (a documentelor Html).
|
8.
Conţinuturi
8.1
Curs
|
Metode
de predare
|
Observaţii
|
1
|
I. Operaţii de bază utilizate la redactarea unui
document (Word).
a) Procesarea unui text
• Editare,
căutare şi înlocuire, formatare a textului (caractere, aliniere,
rânduri, tabulatori, pagini, secțiuni, coloane, antet şi subsol,
liste, legături (hyperlink) ȋn
interiorul și spre exteriorul documentului, șabloane,
• Adăugarea de
note (subsol/sfârșit),
referințe, semne de carte, titluri numerotate pentru
figuri/formule/tabele, bibliografie, cuprins automat, indexed cuvinte
cheie, listă de figuri/tabele),
• Inserarea și
formatarea imaginilor, desenelor, formulelor, altor obiecte,
• Utilizarea
tabelelor într-un document, operaţii (calcule), diagrame.
|
Descriere,
expunerea,
conversaţia,
explicatie,
problematizarea, exemplificarea.
|
Curs
1, 2
|
2
|
3
|
b) Operații complementare
• Generarea
scrisorilor, poşta electronică, fax,
• Verificare
gramaticală, corectarea automată,
• Recenzia
(revizuirea, corectarea) unui document,
• Definirea
macrocomenzilor, configurare particularizată.
|
Descriere,
expunerea,
exemplificarea.
|
Curs
3, 4
|
4
|
5
|
II. Concepte și
operaţii de bază utilizate ȋn calculul tabelar (Excel)
a) Formatarea şi
gestionarea datelor din foile de calcul
• Formatarea
pagină: dimensiuni, margini, orientare, antet/subsol, numerotare,
divizare,
• Formatarea
celulelor (tipuri de date), formatare condiționată,
identificatori, comentarii,
• Operații cu
celule, randuri, coloane: copiere/mutare, ștergere, inserare, unire,
sortare,
• Importul de
fişiere, imagini, grafice, etc. într-un registru de calcul,
• Inserarea și
editarea unui grafic / a unei diagrame
(pivot chart).
|
Descriere,
expunerea,
conversaţia,
explicatie,
problematizarea, exemplificarea.
|
Curs
5, 6
|
6
|
7
|
b) Utilizarea
formulelor şi a funcţiilor
• Formule aritmetice
şi logice,
• Folosirea
funcţiilor min, max, count, sum,
average, if, …
• Completarea
automată a unei serii (autofill), referinţă relativă și
absolute,
• Combinarea
valorilor (consolidate data),
filtre,
• Analiza
rezultatelor (what-if analysis:
scenarios manager, goal seek, data tables),
• Analiza
statistică a datelor (statistical/data
analysis tools: t-Test, p-Value,
StDev, …).
|
Descriere,
expunerea,
algoritmizarea, explicatie,
problematizarea, exemplificarea.
|
Curs
7, 8
|
8
|
9
|
III. Concepte și
tehnici de realizare şi interogarea unei bazei de date (Access)
a) Concepte de
bază şi operaţii elementare
• Proiectarea unei baze
de date , crearea unei tabele, definirea unei chei primare, index,
• Modificarea
proprietăţilor unui câmp, introducerea de date, vizualizarea informaţiilor,
• Modificarea
datelor, adăugarea și ștergerea
de înregistrări dintr-o bază de date,
• Crearea unui
formular și introducerea datelor, formatarea textului și a
fondului,
• Importul unei
imagini sau fişier text într-un formular, aranjarea obiectelor în
formular.
|
Descriere,
expunerea,
conversaţia,
explicatie,
problematizarea, exemplificarea.
|
Curs
9
|
10
|
b) Utilizarea
informaţiilor dintr-o bază de date
• Conectarea la o
bază de date , căutarea unei înregistrări ,
• Crearea unei
interogări (simple / multiple),
salvarea unei interogări,
• Filtre, adăugarea și eliminarea de câmpuri
dintr-o interogare,
• Selecţia
şi sortarea datelor după criterii sau operatorilor,
• Crearea și
modificarea unui raport / antet / subsol,
• Gruparea datelor
într-un raport, total-raport, subtotal-raport.
|
Descriere,
expunerea,
explicatie,
problematizarea, exemplificarea.
|
Curs
10,11
|
11
|
12
|
IV. Realizarea
unei prezentări (PowerPoint)
a) Construirea
diapozitivelor
• Caracteristicilor ale
diapozitivelor, formatarea unei prezentări, șabloane (slide master),
• Utilizarea elementelor grafice, a
diagramelor, imaginilor, tabelelor,
a altor obiecte
b) Prezentarea
diapozitivelor
• Animaţia a
elementelor dintr-un diapozitiv,
efecte de tranziţie a diapozitivelor,
• Controlul
prezentării (instrumente de navigare pe ecran),
• Inregistrarea
prezentării,
• Prezentare pe ecran
(on-screen show – pe două
monitoare, cu note).
|
Descriere,
expunerea,
conversaţia,
exemplificarea.
|
Curs
12
|
13
|
V. Editoare
grafice utilizate ȋn grafică și prelucrarea imaginilor
digitale
a) Noținuni de bază ȋn editarea imaginilor
digitale (raster)
• Clasificarea
imaginilor, formate grafice (Jpeg,
Png, Gif, Ico,...),
• Spații de
culoare,
b) Transformări (operații) de ȋnbunătățire
(straturi, efecte, filtre)
• Creșterea
calității imaginilor (contrast, luminozitate, culori, ...),
utilizȃnd transformări punctuale, spațiale, etc.
• Extragerea/evidențierea
caracteristicilor (segmentare),
• Eliminarea
elementelor/obiectelor nedorite (zgomot),
• Obținerea de
efecte artistice (photo manipulation).
|
Descriere,
expunerea,
explicatie,
problematizarea, exemplificarea.
|
Curs
13
|
14
|
VI. Realizarea
unei pagini WEB (HTML)
a) Descrierea pagnilor Web
• Marcaje, Structura
documentelor Html,
• Formatarea textului
(bloc, character) și a paragrafelor (heading), efecte aplicate textelor,
• Definirea listelor
(ordonate, neordonate, de definiții),
• Construirea
tabelelor (definirea atributelor),
b) Realizarea hiper-legăturilor
• Inserarea
legăturilor (A, Link, Img,
Applet),
• Inserarea unei
imagini (caracteristici), a unui
fundal, titlu, Icon.
|
Descriere,
expunerea,
conversaţia,
exemplificarea.
|
Curs
14
|
Bibliografie
1.
Azriel Rosenfeld, Picture
Processing by Computer, New York: Academic Press, 1969
2.
E. M. Iacob, J. Robu,
Birotică şi multimdeia, Editura Universităţii
Babeş-Bolyai, Centrul de Formare Continuă şi
Învăţămînt la Distanţă, Cluj-Napoca, 1999.
3.
Ionescu Bogdan;
Ionescu Iuliana. Informatica tilizatorului. Bucuresti: InfoMega, 2004,651.8
INF,
4.
Ionescu, Bogdan;Mihai,
Florin.Ghid practic de birotica si multimedia. Bucuresti: InfoMega,
2003,651.867 GHI,
5.
Joyce Cox and Joan
Lambert III, Microsoft Word 2010 Step by Step (Step By Step (Microsoft))
(Paperback - Jun 16, 2010)
6.
Joyce Cox, Curtis
Frye, M. Dow Lambert III, Step by Step 2007 Microsoft Office System; E-
Learning Edition, and Steve Lambert (Paperback – 2008)
7.
Joan Lambert III and
Joyce Cox, MOS 2010 Study Guide for Microsoft Word, Excel, PowerPoint, and
Outlook (Paperback - Apr 1, 2011)
8.
Naftanaila,
Ion.Birotica si performanta manageriala. Bucuresti: Editura ASE, 2001,
651,NAFb,
9.
Naftanaila,
Ion;Colesca, Sofia Elena.Dictionar de birotica.Bucuresti:Editura ASE,1998,
651.03 NAF,
10.
Pana, Adrian;Ivancenco,
Veronica.Birotica sub Windows: procesoare de tabele, Bucuresti: Sofitech, 1999, 005.54
BIR;
11.
Peter Norton Jill T.
Freeze Wayne S. Freeze, Microsoft Office 2000, Microsoft Press, Editura
Teora, Bucureşti, 2004;
12.
Sherry Kinkoph,
Jennifer Fulton, Microsoft Office XP în imagini Editura Teora, Bucureşti, 2003;
13.
Stanciu,
Victoria;Pana, Adrian.Informatica generala.Bucuresti:Dual Tech, 2001,004
STAi;
14.
Steve Johnson,
Perspection, Inc., Microsoft Office ACCES 2003 Editura Teora,
Bucureşti, 2003.
|
8.2
Seminar
|
Metode
de predare
|
Observaţii
|
1
|
I. Redactarea unui document (Word) pe o temă aleasă utilizând elementele predate
la primele patru cursuri.
|
Dialogul, dezbaterea, evaluarea.
|
Sem.
1, 2
|
2
|
3
|
II. Realizarea unui registru care să conțină
informații referitoare la tema aleasă anterior, aplicând cunoștințele
studiate la cursurile 5-8, referitoare la Calculul tabelar (Excel).
|
Dialogul, dezbaterea, explicaţia, evaluarea.
|
Sem.
3, 4
|
4
|
5
|
III. Realizare şi interogarea unei bazei de date (Access), precum și generarea
unor rapoarte, utilizând elementele prezentate ȋn cursurile 9-11.
|
Dialogul, dezbaterea, explicaţia, evaluarea.
|
Sem.
5
|
6
|
IV. Prezentări profesionale (Power Point). Cu informațiile și obiectele conținute
ȋn documentele anterioare se va realiza o prezentare conform celor
prezentate la cursul 12.
|
Dialogul, explicaţia justificarea, evaluarea.
|
Sem.
6
|
7
|
V. Realizarea de imagini, prelucrarea lor, stocarea ȋn diverse
formate (Jpeg, Png pentru compresie, Gif -animație, Ico - pagini Web, ...) și depunerea ȋn documentele realizate
anterior.
VI. Realizarea unor pagini Web (ȋn limbaj HTML)
conținând informațiile și obiectele anterioare.
|
Dialogul, explicaţia justificarea, evaluarea.
|
Sem.
7
|
|
|
|
|
|
Bibliografie
1.
Apostol, Constantin,
Bureautique, Bucuresti:Editura ASE, 2001, 651.8 APO,
2.
Avram,Vasile;Apostol,Constantin,
Birotica profesională, Bucuresti: Tribuna Economica, 2002, 652.8 BIR,
3.
Balter, Alison -
Microsoft Office Access 2003, Editura Niculescu, ediţia 2006
4.
Bernd Jähne (2002).
Digital Image Processing. Springer. ISBN 978-3-540-67754-3.
5.
Bunzel, Tom -
Microsoft Office PowerPoint 2003, Editura Niculescu, ediţia 2005
6.
Eder, Bernhard; Kodym,
Willibald; Lechner, Franz - Computer Driving License, Editura BIC ALL,
ediţia 2001
7.
Garabet, Mihaelaş
Neacşu, Ion - Tehnologia informaţiei şi a
comunicaţiilor, TIC-2, manual pentru clasa a 12-a, Editura All,
ediţia 2007
8.
Gheorghe, Mioara
(coordonator); Tătărâm, Monica; Achinca, Corina; Năstase,
Constanţa - Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor,
manual pentru clasa a XI-a, Editura Corint, ediţia 2006
9.
Gramada Dragu,
Argentina.Birotica.Bucuresti:Editura Universitatii Titu Maiorescu, 2005,
005.5 GRA;
10.
Harrison, John, Curs
de secretariat, Bucuresti:All, 1996, 107071, Depozit;
11.
Hirschheim, Rudy A.
Office automation: concepts, technologies and issues. Wokingham:
Addison-Wesley, 1985,112921;
12.
Homorodean, Marcel
Andrei; Iosupescu, Irina - Internet şi pagini Web, manual pentru
începători, Editura Niculescu, ediţia 2006
13.
Mârşanu, Radu;
Voicu, Anca Elena - Tehnologia informaţiei. Informatică -
tehnologii asistate de calculator, manual pentru clasa a 9-a, Editura
liceALL2000, ediţia 1999
14.
Miloşescu,
Mariana - Informatică tehnologii asistate de calculator, manual pentru
clasa a XI-a, Editura Teora, ediţia 2001
15.
Miloşescu,
Mariana - Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, manual
pentru clasa a IX-a, Editura Didactică şi pedagogică,
ediţia 2004
16.
Oprescu, Daniela;
Dămăcuş, Cristina Eugenia - Tehnologia informaţiei
şi a comunicaţiilor, manual pentru clasa a IX-a, Editura
Niculescu, ediţia 2007
17.
Panţiru, Mariana
- Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor TIC 3 (sisteme
de gestiune a bazelor de date), manual pentru clasa a 11-a, Editura All,
ediţia 2006
18.
Perry, Greg -
Microsoft Office 2003, Editura Niculescu, ediţia 2003
19.
Perry, Greg -
Microsoft Windows XP, Editura Niculescu, ediţia 2006
20.
Petrescu, Simona;
Homorodean, Marcel Andrei - Să învăţăm Word şi
Excel pas cu pas, Editura Niculescu, ediţia 2006
21.
Solomon, C.J.,
Breckon, T.P. (2010). Fundamentals of Digital Image Processing: A Practical
Approach with Examples in Matlab. Wiley-Blackwell.
doi:10.1002/9780470689776. ISBN 0470844736.
22.
Steele, Heidi -
Microsoft Office Word 2003, Editura Niculescu, ediţia 2003
|
9.
Coroborarea conţinuturilor disciplinei cu aşteptările
reprezentanţilor comunităţii epistemice,
asociaţiilor
profesionale şi angajatori reprezentativi din domeniul aferent
programului
Cursuri similare există atȃt ȋn țară cȃt și ȋn
străinătate pentru pregătirea cadrelor didactice ȋn
special.
Editarea corectă a unui document apare acum ca o
necesitate uzuală pentru tot mai multe persoane, ȋnsă pentru
cadrele didactice este absolut obligatorie, pentru a putea transmite mai departe
aceste informații.
Calculele și studiile statistice, precum și
analiza (statistică, economică, financiară, medicală) a
datelor sunt utilizate tot mai mult ȋn majoritatea domeniilor de
activitate.
Prezentările rezultatelor, postarea lor pe internet,
este de asemenea o activitate tot mai frecventă.
|
10.
Evaluare
Tip activitate
|
10.1 Criterii de evaluare
|
10.2
Metode de evaluare
|
10.3
Pondere din nota finală (%)
|
10.4 Curs
|
Includerea în documentele realizate a elementelor predate la curs, conoaşterea
şi înţelegerea lor
|
Evaluare
orală – susţinerea documentaţiei realizate (pe baza
dosarului cuprinzând documentaţia Word, Excel, Access, PowerPoint
şi Html)
|
50%
|
10.5
Seminar /
activități laborator
proiect
|
Utilizarea
elementelor specifice corespunzătoare aplicaţiilor prezentate la
curs.
|
Evaluare practică (cunoaşterea aplicaţiilor şi a
modului de utilizare a funcţionalităţilor acestora aplicate
pe tema aleasă)
|
30%
|
Realizarea
unui proiect care să cuprindă elementele predate
|
Prezentarea
proiectului individual realizat
|
20%
|
10.6 Standard minim de performanţă
|
Nota finală N se calculează ca medie
ponderată (obţinute la
evaluarea orală-E, practică-L și proiect-P), cu condiția
ca toate notele să fie cel
putin 5 astfel: N = 0.5 ∙ E + 0.3 ∙ L + 0.2 ∙ P
|
Data
completării Semnătura
titularului de curs Semnătura
titularului de seminar
01.10.2016 Lect.
Dr. Vasile Prejmerean
Lect. Dr. Vasile Prejmerean
|