Analiza şi proiectarea sistemelor |
trul |
||||
Cadre didactice indrumatoare |
Prof. Dr. PÂRV Bazil, bparvcs.ubbcluj.ro Lect. Dr. CHIOREAN Ioan Danut, chioreancs.ubbcluj.ro Lect. Dr. LAZAR Ioan, ilazarcs.ubbcluj.ro Lect. KOVACS Lehel, klehelcs.ubbcluj.ro Asist. PETRASCU Dragos, petrascucs.ubbcluj.ro |
Obiective |
La terminarea cursului, studenţii trebuie să posede:
a) cunoştinţe sistematice despre metodologiile de realizare a produselor soft b) familiarizarea cu conceptele şi preocupările moderne în scrierea softului de aplicaţie c) cunoştinţe despre tipurile de modele şi instrumentele de modelare folosite în dezvoltarea aplicaţiilor soft d) motivaţia necesară privind importanţa documentării produselor soft, în toate fazele ciclului de viaţă |
Continut |
1. PROCESE SOFT
Ciclul de viaţă al unui program Ingineria programării: evoluţie, definiţii Ciclul de viaţă clasic (modelul cascadă) Prototipizarea Modelul spirală, Boehm Modelul etapizat (staged) Modelul incremental Programarea extremă (Extreme Programming, XP) 2. DEZVOLTAREA SISTEMELOR SOFT: PRINCIPII ŞI ACTIVITĂŢI Problem solving şi dezvoltarea de soft: asemănări şi deosebiri Comunicarea: principii şi sarcini generice Planificarea: principii şi sarcini generice Modelarea în analiză: principii şi sarcini generice Modelarea în proiectare: principii şi sarcini generice Construcţia: principii şi sarcini generice Exploatarea: principii şi sarcini generice 3. MODELAREA PROCESELOR ŞI SISTEMELOR SOFT Modelarea sistemelor Domeniul aplicaţiei: procese şi produse Instrumente folosite în modelarea sistemelor soft 4. LIMBAJUL UNIFICAT DE MODELARE (UML) UML. Prezentare generală Modelarea cerinţelor Modelarea claselor Modelarea comportamentului Modelarea arhitecturii 5. COLECTAREA, ANALIZA ŞI SPECIFICAREA CERINŢELOR Tehnici de comunicare Colectarea cerinţelor Modelarea cerinţelor Elaborarea documentului de specificare 6. MODELAREA ÎN ANALIZĂ Modelarea cazurilor de utilizare Modelarea datelor Modelarea claselor Modelarea comportamentului Revizuirea modelelor Exemplu de modelare conceptuală OO 7. PROIECTAREA SOFTULUI : CONCEPTE ŞI MODELE Fundamentele proiectării Paşii proiectarii Concepte de proiectare Modele de proiectare 8. PRINCIPII DE PROIECTARE ORIENTATĂ PE OBIECTE Caracteristicile unui bun proiect de programare OO Arhitectură şi dependenţe Principii de proiectare a claselor Principii de proiectare a arhitecturii (reutilizarea modulelor, cuplarea modulelor) Şabloane de proiectare arhitecturale 9. PROIECTAREA ARHITECTURII, DATELOR ŞI PRELUCRĂRILOR Proiectarea datelor. Modele logice de date Proiectarea arhitecturii. Identificarea componentelor soft Maparea fluxurilor de date în arhitectura soft 10. PROIECTAREA COMPONENTELOR Componente soft Proiectarea claselor Proiectarea prelucrărilor Notaţii de proiectare 11. PROIECTAREA INTERFEŢEI CU UTILIZATORUL Sarcinile proiectării interfeţei cu utilizatorul Prelucrare manuală, batch şi on-line Proiectarea documentelor de intrare şi a rapoartelor Interacţiunea om-calculator 12. CONSTRUIREA SISTEMULUI SOFT Specificaţiile de programare Codificarea Strategii de testare Tehnici de testare 13. INSTALAREA SI ÎNTREŢINEREA SISTEMULUI SOFT Impachetarea şi instalarea Proceduri de operare şi de întreţinere Punerea în exploatare şi întreţinerea Documentaţia de operare şi utilizare 14. PLANIFICAREA PROIECTELOR SOFT Factorii umani implicaţi în dezvoltarea aplicaţiilor soft Organizarea procesului de realizare a aplicaţiei soft Alte activităţi de planificare Planul proiectului soft Activităţi de seminar 1-2. Studiu de caz: analiza cerinţelor (1) - cerinţe generale tehnici de comunicare: tehnici de comunicare.doc documentul de specificare a cerinţelor: speccerinte.doc 3-4. Studiu de caz: analiza cerinţelor (2) - modelarea conceptuală a datelor 5. Studiu de caz: analiza cerinţelor (3) - modelarea generală a prelucrărilor 6-8. Studiu de caz: analiza cerinţelor (4) - modelarea OO 9. Studiu de caz: proiectare (1) - modelarea logică a datelor 10. Studiu de caz: proiectare (2) - modelarea logică a prelucrărilor 11-12. Studiu de caz: proiectare (3) - OO 13-14. Studii de caz complete Cursurile se desfăşoară sub forma unor prezentări PowerPoint. Studenţii sunt invitaţi să citească în avans materialele de curs şi de seminar. Materialele de curs şi de seminar sunt/vor fi disponibile pe serverul Departamentului de Informatică, în directorul ..\labor\romana\an3\aps |
Bibliografie |
1. FLAATEN, PER O. - MCCUBBREY, DONALD J. - O'RIORDAN, P. DECLAN. - BURGESS, KEITH: Foundations of Business Systems, Dryden Press, 1st ed. 1989, 2nd ed. 1997.
2. FOWLER, MARTIN - SCOTT, KENDALL: UML Distilled: A Brief Guide to the Standard Object Modeling Language, Addison-Wesley, 2nd ed., 1999. 3. IACOBSON, IVAR - BOOCH, GRADY - RUMBAUGH, JAMES: The Unified Software Development Process, Addison-Wesley, 1999. 4. MARTIN, ROBERT CECIL: Agile Software Development: Principles, Patterns, and Practices, Prentice Hall, 2002. 5. PÂRV, BAZIL: Analiza si proiectarea sistemelor, Univ. "Babeş-Bolyai", CFCID, Facultatea de Matematică şi Informatică, Cluj-Napoca, 2002, 2003, 2004. 6. PRESSMAN, ROGER S.: Software Engineering - A Practitioners Approach, McGraw-Hill, 3rd ed. 1992; 4th ed. 1996, 5th ed. 2001, 6th ed. 2005. 7. SCHACH, STEVEN R.: Object-Oriented and Classical Software Engineering, McGraw-Hill, 5th ed., 2002, 6th ed. 2005. 8. SOMMERVILLE, IAN: Software Engineering, Addison-Wesley, 5th ed. 1996, 6th ed. 2000, 7th ed. 2004. 9. Agile Modeling Homepage, [http://www.agilemodeling.com]. 10. Software Engineering Body of Knowledge, IEEE, 2004. [http://www.swebok.org]. |
Evaluare |
Evaluarea constă din:
2 lucrări de control periodice, la seminar (20%) examen parţial, scris (30%) examen final, scris (50%) Nota finală se calculează ca medie ponderată a notelor obţinute la activităţile de mai sus (ponderile sunt date în paranteze). Tematica lucrărilor de control include materialul predat la curs şi bibliografia obligatorie. Tematica examenelor include întrebări şi mici probleme de modelare din analiză şi proiectare. |
Legaturi: | Syllabus-urile tuturor disciplinelor Versiunea in limba engleza a acestei discipline Versiunea in format rtf a acestei discipline |