Analiza şi proiectarea sistemelor |
trul |
|||||
Cadre didactice indrumatoare |
|
Obiective |
La terminarea cursului, studentii trebuie sa posede:
a) cunostinte sistematice despre metodologiile de realizare a produselor program b) familiarizarea cu conceptele si preocuparile moderne în scrierea softului de aplicatie c) cunostinte despre tipurile de modele si instrumentele de modelare folosite in dezvoltarea aplicatiilor soft d) motivatia necesara privind importanta documentarii produselor soft |
Continut |
1. PARADIGME DE DEZVOLTARE A SOFTULUI
1.1. Ciclul de viata a unui program 1.2. Cum s-a ajuns la ingineria programarii 1.3. Definitia ingineriei programarii 1.4. Ciclul de viata clasic (modelul cascada) 1.5. Prototipizarea 1.6. Modelul spirala, Boehm 1.7. Tehnicile generatiei a 4-a 1.8. Combinarea paradigmelor 1.9. Ingineria programarii: prezent si viitor 2. ANALIZA CERINTELOR. 2.1. Ce este analiza cerintelor? 2.2. Tehnici de comunicare 2.3. Principiile analizei 2.4. Clase de metode de analiza 2.5. Documentul de specificare a cerintelor 2.6. Revizuirea specificarii 3. MODELUL CONCEPTUAL DE DATE 3.1. Modelul entitate-relatie 3.2. Modelarea conceptuala a datelor folosind modelul E-R 3.3. Generalizarea 3.4. Regulile specifice aplicatiei (business rules) 3.5. Pasi în modelarea datelor 3.6. Exemplu de modelare E-R 4. MODELUL ESENTIAL AL PRELUCRARILOR. 4.1. Diagrama de flux de date 4.2. Modelarea prelucrarilor în ciclul de dezvoltare a unei aplicatii 4.3. Exemple de DFD 4.4. O abordare pas cu pas a modelarii prelucrarilor 5. LIMBAJUL UNIFICAT DE MODELARE UML 5.1. Istoric 5.2. Definitii (concepte) UML 5.3. Diagrame UML 5.4. Limbajul constrangerilor OCL 6. ANALIZA ORIENTATA PE OBIECTE 6.1. Pasii analizei OO 6.2. Modelarea cazurilor de utilizare 6.3. Modelarea claselor 6.4. Modelarea dinamica 6.5. Revizuirea modelelor OOA 6.6. Exemplu de modelare conceptuala OO 7. PROIECTAREA SOFTULUI 7.1. Fundamentele proiectarii 7.2. Pasii proiectarii 7.3. Concepte de proiectare 7.4. Proiectarea arhitecturii 7.5. Documentatia de proiectare 8. PROIECTAREA LOGICA A DATELOR 8.1. Modelul logic de date 8.2. Transformarea diagramelor E-R în relatii 8.3. Obtinerea modelului logic de date din modelul conceptual de date 8.4. Analiza evenimentelor 9. PROIECTAREA PRELUCRARILOR 9.1. Decizii generale de proiectare 9.2. Modele de implementare 9.3. Proiectarea generala a proceselor 9.4. Proiectarea proceselor primitive 9.5. Instrumente folosite în specificarea prelucrarilor 10. PRINCIPII DE PROIECTARE ORIENTATA PE OBIECTE 10.1. Caracteristicile unui bun proiect orientat pe obiecte 10.2. Principii de proiectare orientata pe obiecte 11. PROIECTAREA ORIENTATA PE OBIECTE 11.1. Pasii proiectarii OO 11.2. Construirea diagramelor de interactiune 11.3. Construirea diagramei detaliate a claselor 11.4. Proiectarea sistemului in termeni de clienti ai obiectelor 11.5. Proiectarea de detaliu 11.5. Exemplu de proiectare OO 12. PROIECTAREA FIZICA A DATELOR 12.1. Procesul de proiectare fizica a datelor 12.2. Analiza volumului si utilizarii datelor 12.3. Strategia de distribuire a datelor 12.4. Organizarea fisierelor 12.5. Indexarea 12.6. Constrângerile de integritate 13. PROIECTAREA INTERFETELOR 13.1. Sarcinile proiectarii interfetei cu utilizatorul 13.2. Prelucrare manuala, batch si on-line 13.3. Proiectarea documentelor de intrare si a rapoartelor 13.4. Interactiunea om-calculator 14. IMPLEMENTAREA, TESTAREA, INSTALAREA SI ÎNTRETINEREA 14.1. Specificatiile de programare 14.2. Codificarea 14.3. Testarea 14.4. Instalarea 14.5. Punerea în exploatare si întretinerea 15. PLANIFICAREA PROIECTELOR SOFT 15.1. Factorii umani implicati în dezvoltarea programelor 15.2. Organizarea procesului de realizare a programului 15.3. Alte activitati de planificare 15.4. Planul proiectului soft Cursurile se desfasoara sub forma unor prezentari PowerPoint. Studentii sunt invitati sa citeasca în avans materialele de curs si de seminar. Activitati de seminar 1-2. Studiu de caz: analiza cerintelor (1) - cerinte generale tehnici de comunicare: tehnici de comunicare.doc documentul de specificare a cerintelor: speccerinte.doc 3-4. Studiu de caz: analiza cerintelor (2) - modelarea conceptuala a datelor 5. Studiu de caz: analiza cerintelor (3) - modelarea generala a prelucrarilor 6-8. Studiu de caz: analiza cerintelor (4) - OO 9. Studiu de caz: proiectare (1) - modelarea logica a datelor 10. Studiu de caz: proiectare (2) - modelarea logica a prelucrarilor 11-12. Studiu de caz: proiectare (3) - OO 13-14. Studii de caz complete Materialele de curs si de seminar sunt/vor fi disponibile pe serverul Departamentului de Informatica, în directorul ..\labor\romana\an3\aps |
Bibliografie |
1. FLAATEN, PER O. - MCCUBBREY, DONALD J. - O'RIORDAN, P. DECLAN. - BURGESS, KEITH: Foundations of Business Systems, Dryden Press, (1st ed. 1989, 2nd ed. 1997).
2. FOWLER, MARTIN - SCOTT, KENDALL: UML Distilled: A Brief Guide to the Standard Object Modeling Language, Addison-Wesley (2nd ed., 1999). 3. IACOBSON, IVAR - BOOCH, GRADY - RUMBAUGH, JAMES: The Unified Software Development Process, Addison-Wesley, 1999. 4. MARTIN, ROBERT CECIL: Agile Software Development: Principles, Patterns, and Practices, Prentice Hall, 2002. 5. PÂRV, BAZIL: Analiza si proiectarea sistemelor, Univ. "Babeş-Bolyai", CFCID, Facultatea de Matematică şi Informatică, Cluj-Napoca, 2002, 2003, 2004. 6. PRESSMAN, ROGER S.: Software Engineering - A Practitioners Approach, McGraw-Hill, (3rd ed. 1992; 4th ed. 1996, 5th ed. 2001). 7. SCHACH, STEVEN R.: Object-Oriented and Classical Software Engineering, McGraw-Hill, 5th ed., 2002. 8. SOMMERVILLE, IAN: Software Engineering, Addison-Wesley (5th ed. 1996, 6th ed. 2000). 9. Agile Modeling Homepage, [http://www.agilemodeling.com]. 10. Software Engineering Body of Knowledge, IEEE, 2004. [http://www.swebok.org]. |
Evaluare |
Forma de examinare este examenul scris, ce va contine probleme de modelare din analiza
cerintelor si proiectarea logica. Nota finala se calculeaza astfel (un punct din oficiu): a) Activitatea de la seminar: 2 pct b) Lucrarea scrisa 1. Problema de modelare din analiza cerintelor - 3 pct 2. Problema de modelare din proiectarea logica - 4 pct. |