Analiza şi proiectarea sistemelor | System analysis and design |
trul |
|||||
(Mathematics-Computer Science) |
|||||
(Applied Mathematics) |
|||||
(Mathematics Economics) |
|||||
(Computer Science) |
Cadre didactice indrumatoare | Teaching Staff in Charge |
Prof. Dr. PÂRV Bazil, bparv@cs.ubbcluj.ro |
Obiective | Aims |
La terminarea cursului, studentii trebuie sa posede:
a) cunostinte sistematice despre metodologiile de realizare a produselor program b) familiarizarea cu conceptele si preocuparile moderne în scrierea softului de aplicatie c) cunostinte despre locul si rolul aplicatiilor de gestiune într-o intreprindere d) motivatia necesara privind importanta documentarii produselor soft |
At the completion of this course, the students will be able to:
a) have a systematic knowledge concerning application development methodologies b) be familiarized with the modern concepts and preocupations in the field of developing application software c) be aware of place and role of management information systems at a corporate level d) understand the importance of documentation during the whole software development process. |
1. PROGRAME, INFORMATICIENI, ORGANIZATII.
1.1. Programe, aplicatii, sisteme 1.2. Profesii în tehnologia informatiei 1.3. Organizarea activitatii de informatica într-o organizatie 2. PARADIGME DE DEZVOLTARE A SOFTULUI 2.1. Ciclul de viata a unui program 2.2. Cum s-a ajuns la ingineria programarii 2.3. Definitia ingineriei programarii 2.4. Ciclul de viata clasic (modelul cascada) 2.5. Prototipizarea 2.6. Dezvoltarea iterativa si incrementala (modelul spirala, Boehm) 2.7. Tehnicile generatiei a 4-a 2.8. Combinarea paradigmelor 2.9. Ingineria programarii: prezent si viitor 3. PLANIFICAREA PROIECTELOR SOFT 3.1. Factorii umani implicati în dezvoltarea programelor 3.2. Organizarea procesului de realizare a programului 3.3. Alte activitati de planificare 3.4. Planul proiectului soft 4. ANALIZA CERINTELOR. 4.1. Ce este analiza cerintelor? 4.2. Tehnici de comunicare 4.3. Principiile analizei 4.4. Clase de metode de analiza 4.5. Specificarea cerintelor 4.6. Revizuirea specificarii 5. MODELUL CONCEPTUAL DE DATE 5.1. Modelul entitate-relatie 5.2. Modelarea conceptuala a datelor folosind modelul E-R 5.3. Generalizarea 5.4. Regulile specifice aplicatiei (business rules) 5.5. Pasi în modelarea datelor 5.6. Exemplu de modelare E-R 6. MODELUL ESENTIAL AL PRELUCRARILOR. 6.1. Diagrama de flux de date 6.2. Modelarea prelucrarilor în ciclul de dezvoltare a unei aplicatii 6.3. Exemple de DFD 6.4. O abordare pas cu pas a modelarii prelucrarilor 7. PROIECTAREA SOFTULUI 7.1. Fundamentele proiectarii 7.2. Pasii proiectarii 7.3. Concepte de proiectare 7.4. Proiectarea arhitecturii 7.5. Documentatia de proiectare 8. PROIECTAREA LOGICA A DATELOR 8.1. Modelul logic de date 8.2. Modelul relational 8.3. Conceptele normalizarii 8.4. Forme normale 8.5. Transformarea diagramelor E-R în relatii 8.6. Obtinerea modelului logic de date 8.7. Analiza evenimentelor 9. PROIECTAREA PRELUCRARILOR 9.1. Decizii generale de proiectare 9.2. Modele de implementare 9.3. Proiectarea generala a proceselor 9.4. Proiectarea proceselor primitive 9.5. Instrumente folosite în specificarea prelucrarilor 10. PROIECTAREA FIZICA A DATELOR 10.1. Procesul de proiectare fizica a datelor 10.2. Analiza volumului si utilizarii datelor 10.3. Strategia de distribuire a datelor 10.4. Organizarea fisierelor 10.5. Indexarea 10.6. Constrângerile de integritate 11. PROIECTAREA INTERFETELOR 11.1. Sarcinile proiectarii interfetei cu utilizatorul 11.2. Prelucrare manuala, batch si on-line 11.3. Proiectarea documentelor de intrare si a rapoartelor 11.4. Interactiunea om-calculator 12. IMPLEMENTAREA, TESTAREA, INSTALAREA SI ÎNTRETINEREA 12.1. Specificatiile de programare 12.2. Codificarea 12.3. Testarea 12.4. Instalarea 12.5. Punerea în exploatare si întretinerea Fiecare capitol are rezervat un curs de doua ore, cu exceptia capitolelor 5 si 8, care au rezervate câte doua cursuri. Cursurile se desfasoara sub forma unor prezentari PowerPoint. Studentii sunt invitati sa citeasca în avans materialele de curs si de seminar. Activitati de seminar 1. Diagrame ierarhice - diagier.doc Diagrame de sistem (sistemul de salarii ieri si azi) - diagsist.doc Matricea functiilor de business (matricea nevoilor de informatie) - bussfunc.doc 2. Profesii în informatica - profesii.doc Studiul de fezabilitate - studfez.doc 3. Planificarea sistemelor - exemplu de planificare: sc1_pps.doc Metrici soft: metriciSoft.doc 4. Studiu de caz: planificarea unui sistem Episodul 1: descrierea organizatiei CPP_1_Org.doc = descrierea organizatiei 5. Studiu de caz: planificarea unui sistem Episodul 2: începutul unui proiect nou CPP_2_Start.doc = începutul unui proiect nou 6-7. Studiu de caz: analiza cerintelor (1) Episodul 3: cerinte generale CPP_3_Cerinte.doc anexe: diagrame entitate-relatie diager.doc diagrame de flux de date diagfd.doc tehnici de comunicare: tehnici de comunicare.doc documentul de specificare a cerintelor: speccerinte.doc 8-9 Studiu de caz: analiza cerintelor (2) Episodul 4: modelarea datelor CPP_4_DataModel.doc 10-11. Studiu de caz: analiza cerintelor (3) Episodul 5: modelarea proceselor CPP_5_ProcModel.doc anexa: notatii folosite în proiectarea procedurilor notproc.doc 12-13. Studiu de caz: proiectare (1) Episodul 6: modelarea logica a datelor Cpp_6_ModelLogicDate.doc 14. Studiu de caz: proiectare (2) Episodul 7: modelarea logica a prelucrarilor Cpp_7_ModelLogicProc.doc Materialele de curs si de seminar sunt disponibile pe serverul Departamentului de Informatica, în directorul ..\labor\romana\an3\aps |
1. L.Constantine. E. Yourdon, Structured Design, Prentice Hall, 1979
2. T. DeMarco, Structured Analysis and System Design, Prentice Hall, 1979. 3. P.O. Flaaten, D. J. McCubbrey, P. D. O'Riordan, K. Burgess, Foundations of Business Systems, Dryden Press, 1989 4. Frentiu,M. si B.Parv: Elaborarea programelor: metode si tehnici moderne, ProMedia Cluj-Napoca, 1994. 5. F.R. McFadden, J.A. Hoffer, Modern Database Management, Fourth Edition, Benjamin/ Cummings, 1994. 6. B. Pârv, Analiza si proiectarea sistemelor, Univ. "Babes-Bolyai", Centrul de Formare Continua si Invatamânt la Distanta, Facultatea de Matematica si Informatica, Cluj-Napoca, 2002. 7. R. S. Pressman, Software Engineering - A Practitioners Approach, Third edition, McGraw Hill, 1992. 8. I. Sommerville, Software Engineering, Fourth edition, Addison-Wesley, 1996. 9. J. L. Whitten, L. D. Bentley, V.M. Barlow, System Analysis and Design Methods, Third edition, Irwin, 1994. |
Evaluare | Assessment |
Forma de examinare este examenul scris, ce va contine probleme de modelare din analiza cerintelor si proiectarea logica. Nota finala va fi formata din (un punct din oficiu):
a) Activitatea de la seminar: 2 pct b) Lucrarea scrisa 1. Problema de modelare din analiza cerintelor - 3 pct 2. Problema de modelare din proiectarea logica - 4 pct. |
The assessment method is written exam. There will be two modeling problems: the first one is referring to requirements analysis, while the second belongs to the logical design. The final mark (on a ten points scale, one point by default) will be obtained as:
a) Seminar activity: 2 pts b) Written exam: 1. Requirements analysis problem: 3 pts 2. Logical design problem: 4 pts |