Regulamentul de organizare şi desfăşurare a concursului de admitere la Masterat la Facultatea de Matematică şi Informatică, sesiunea 2025
Nr. 1780/18 decembrie 2024
Aprobat de Consiliul facultăţii din data de 10 decembrie 2024
Prezentul regulament specific este o anexă a REGULAMENTULUI DE ADMITERE AL UNIVERSITĂŢII BABEŞ-BOLYAI pentru sesiunile iulie şi septembrie 2025
PROGRAME DE STUDIU PROPUSE*
DOMENIUL DE STUDII – Forma de învăţământ: cu frecventă; Durata studiilor: 2 ani |
---|
Domeniul Matematică |
Matematici avansate – limba de predare engleză |
Metode moderne în predarea matematicii – limba de predare română |
Metode moderne în predarea matematicii – limba de predare maghiară |
Matematică computaţională – limba de predare maghiară |
Domeniul Informatică |
Baze de date – limba de predare română |
Sisteme distribuite în internet – limba de predare română |
Analiza datelor şi modelare – limba de predare maghiară |
Proiectarea şi dezvoltarea aplicaţiilor Enterprise – limba de predare maghiară |
Calcul de înaltă performanţă şi analiza volumelor mari de date – limba de predare engleză |
Inginerie software – limba de predare engleză |
Inteligenţă computaţională aplicată – limba de predare engleză |
Inteligenţă Artificială pentru Industrii Conectate / Artificial Intelligence for Connected Industries – limba de predare engleză ** |
Securitate Cibernetică – limba de predare engleză |
Cloud, infrastructură de rețea și calcul de înaltă performanță – limba de predare engleză ** |
Știința datelor în industrie și societate/Data science for industry and society – limba de predare engleză |
Sisteme informatice avansate: modelare, proiectare, dezvoltare – limba de predare germană şi engleză |
Domeniul Științe ale educației |
Masterat didactic în Informatică – limba de predare română |
Masterat didactic în Matematică – limba de predare maghiară |
Masterat didactic în Informatică – limba de predare maghiară |
Note importante.
* Specializările menţionate mai sus se vor organiza cu condiţia întrunirii, în cadrul sesiunii de admitere din luna iulie, a unui număr minim de candidaţi admişi după prima etapă.
** Specializările noi menționate vor fi organizate numai dacă vor fi incluse în Hotărârea Guvernului privind aprobarea specializărilor/programelor de studii universitare pentru anul universitar 2025-2026.
1. Condiţii de înscriere
- La admiterea în ciclul de studii universitare de master pot participa absolvenţii cu diplomă de licenţă/absolvire, indiferent de anul absolvirii programului de licenţă.
- Condițiile de participare la admitere pentru candidații cu diploma de licenţă/absolvire într-o specializare din domeniul specializării sau specializări înrudite cu cele ale domeniului pentru care opteaza candidatul, respectiv pentru cei veniți din alte domenii se găsesc în Procedura administrativă privind înscrierea candidaților.
- Pentru programele de la nivel master este obligatorie prezentarea unui certificat de competenţă lingvistică într-o limbă de circulaţie internaţională. Sunt valabile atestatele lingvistice eliberate de facultățile UBB și certificatele agreate de UBB conform Anexei 1 la Regulamentul de admitere la programele de licență și master în Universității Babeș-Bolyai. Detaliile se găsesc în Procedura administrativă privind înscrierea candidaților.
- Un candidat poate solicita într-un dosar oricâte din specializările propuse pe cele trei domenii gestionate de facultate, în afară de specializarea Știința datelor în industrie și societate, atât în regim bugetat (dacă îndeplineşte condiţiile pentru a urma o specializare în această formă de finanţare) cât şi în regim cu taxă, dar poate fi înmatriculat la cel mult două programe de studiu concomitent. În cazul în care un candidat doreşte să urmeze concomitent două specializări, acesta va depune două dosare de înscriere. Pentru specializarea Știința datelor în industrie și societate se va depune dosar separat, cu opțiunea în regim bugetat și/sau taxă.
- Un candidat poate beneficia de finanţare de la bugetul de stat pentru un singur program de studiu/specializare. Excepție fac masteratele didactice din domeniul Științe ale educației, care conform Ordinului nr. 3693/2024 (https://www.edu.ro/sites/default/files/fisiere%20articole/OM_3693_2024_1.pdf ) pot fi urmate cu finanțare de la bugetul de stat și în cazul în care studentul a mai beneficiat de finanțare la o altă specializare.
- Există două modalități de a aplica la masteratul Securitate Cibernetică și Cloud, infrastructură de rețea și calcul de înaltă performanță: una națională, cu aceleași condiții ca orice alt program de masterat din oferta educațională a Facultății de Matematică și Informatică din cadrul Universității Babeș-Bolyai, și una EIT. Cerințele pentru candidații veniți prin EIT Digital la aceste specializări se găsesc în Procedura administrativă privind înscrierea candidaților.
- Opţiunile candidaţilor pentru specializări nu se modifică după încheierea înscrierilor la concurs.
- La admitere pot candida şi cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene, în aceleaşi condiţii prevăzute de lege pentru cetăţenii români, inclusiv în ceea ce priveşte taxele de şcolarizare. Procedura de evaluare şi clasificare este aceeaşi ca şi pentru cetăţenii români.
- Recunoaşterea studiilor efectuate în afara României se va realiza de către direcţia de specialitate din cadrul ministerului de resort. La înscrierea la concurs, fiecare candidat are obligaţia de a prezenta un document din care să rezulte demararea procesului de recunoaştere a studiilor. Responsabilitatea oferirii de informaţii despre procesul de recunoaștere revine în exclusivitate Centrului de Cooperări Internaţionale al Universităţii Babeş-Bolyai.
- Candidaţii din ţări terţe UE pot concura pe locurile special alocate de facultate în conformitate cu OM. 6000/15.10.2012 şi reglementările universităţii. Responsabilitatea oferirii de informaţii, a verificării documentelor şi înscrierii acestor candidaţi revine în exclusivitate Centrului de Cooperări Internaţionale al Universităţii Babeş-Bolyai.
2. Înscrierea
Înscrierea candidaților se face exclusiv online pe platforma admiterii (https://admitere.ubbcluj.ro). Candidaţii sunt responsabili de încărcarea pe platformă/transmiterea corectă a tuturor documentelor. Prin semnarea fișei de înscriere candidații își asumă responsabilitatea referitoare la autenticitatea și corespondența dintre documentele digitale/scanate și cele originale. Detaliile tehnice legate de înscriere se găsesc în Procedura tehnică privind înscrierea candidaților.
Documente scanate necesare pentru înscriere:
- formular de înscriere cu lista de opțiuni (semnat) – completată online în platforma admiterii;
- diplomă de bacalaureat și foaia matricolă (pentru diplomele însoțite de foaie matricolă) sau diplomă echivalentă acesteia;
- diplomă de licență/inginer și suplimentul la diplomă sau diplomă echivalentă acesteia (include și dovada echivalării studiilor, după caz);
- certificat de naștere;
- carte de identitate sau pașaport, după caz;
- certificat de căsătorie sau alte documente care atestă schimbarea numelui (dacă este cazul);
- adeverință medicală tip eliberată de medicul de familie, nu mai veche de 3 luni;
- atestat/certificat de competență lingvistică agreat de UBB;
- dovada achitării taxelor de admitere (înscriere și procesare) și/sau dovadă pentru scutire de taxă la înscrieri;
- declarație privind studiile universitare de master efectuate în sistemul universitar de stat din România (Anexa 1 completată și semnată);
- portofoliu argumentativ ce conține un Curriculum Vitae și un Plan de dezvoltare a carierei profesionale și științifice (vezi descriere mai jos).
3. Probe de evaluare
Portofoliu argumentativ notat cu ADMIS/RESPINS: candidatul încarcă în platforma online un Curriculum Vitae (maxim 2 pagini) şi un plan de dezvoltare a carierei profesionale şi ştiinţifice (conform cu prima specializare din lista de opţiuni) pe Matematică respectiv Informatică (maxim 2 pagini), realizat în limba de predare a primei specializări din lista sa de opţiuni.
Probă de specialitate pentru candidații care nu au absolvit una din specializările înrudite cu specializările alese. Pentru specializările din domeniul Științe ale educației nu se poate da probă de specialitate.
4. Criteriul de clasificare a candidaţilor declaraţi admişi după proba de evaluare
- în cazul candidaţilor din domeniu sau domenii înrudite:
- 75% media generală de promovare a anilor de studiu;
- 25% media examenului de licenţă/absolvire.
- în cazul celorlalţi candidaţi: Media generală de admitere este nota obţinută la proba de specialitate.
5. Criterii de departajare
În caz de medii egale, departajarea se va face luând în considerare media generală de promovare a anilor de studiu şi respectiv media generală din ultimul an de studiu.
6. Procedura de clasificare
- Admiterea la studii de masterat se face pe cele trei domenii gestionate de facultate (Matematică, Informatică și Științe ale educației) şi pe linii de studiu (română, engleză, maghiară, germană). Se alocă un număr de locuri bugetate şi cu taxă pe fiecare specializare propusă, cu excepția liniei maghiare pentru domeniile Matematică și Informatică, unde locurile se alocă global pe domeniu. Candidaţii pot selecta la înscriere din lista de specializări oricâte specializări din fiecare domeniu. Excepție face specializarea Știința datelor în industrie și societate, pentru care se cere dosar de admitere separat.
- Sunt declaraţi admişi candidaţii cu media de admitere minim 6 situaţi, în ordinea descrescătoare a mediilor şi în funcţie de opţiunile exprimate la înscriere, pe locurile repartizate fiecărei specializări în parte, cu excepția liniei maghiare unde locurile sunt alocate pe domeniu. Pentru linia maghiară, după constituirea listei admişilor (buget, respectiv taxă) pe domenii conform ordinii descrescătoare a mediilor, candidaţii admişi se repartizează pe specializări. Conform prezentului Regulament, se organizează acele specializări de master care întrunesc după prima etapă numărul minim de candidaţi admişi decis de Consiliul facultăţii.
7. Confirmarea locului obținut
- Confirmarea locului obținut se face în trei etape:
- etapa I: după afișarea primelor liste cu distribuirea candidaților pe specializări;
- etapa II: după redistribuirea locurilor neconfirmate în prima etapă;
- etapa III: după redistribuirea locurilor neconfirmate în a doua etapă.
- Detalii despre procesul de confirmare se găsesc în Procedura privind confirmarea locului.
8. Ocuparea locurilor bugetate
Un student admis pe un loc finanţat de la bugetul de stat poate beneficia de subvenţia de la buget (grant de studiu) numai pe durata normală de studiu a specializării la care a fost admis. În cazul studenţilor care au beneficiat anterior de subvenţie de la bugetul de stat pentru ciclul de studii de masterat – fiind înmatriculaţi la o universitate de stat – numărul anilor în care vor putea beneficia de subvenţia de la buget va fi diminuat cu numărul anilor de studiu urmaţi în prealabil fără taxă. Aceeaşi reglementare se aplică şi studenţilor exmatriculaţi sau celor ce s-au retras de la studii, cu excepţia primului an de studiu (care se derulează în regim cu taxă). Finanţarea de la bugetul de stat a ciclului normal de studiu presupune urmarea în regim bugetat a fiecărui an de studiu câte o singură dată. Orice altă situație, cu excepţia cazurilor sociale, implică urmarea anului de studiu în regim cu taxă. Excepție fac masteratele didactice din domeniul Științe ale educației.
9. Taxe
Taxa de admitere este formată din taxa de înscriere și taxa de procesare. Categoriile de candidați care beneficiază de scutiri parțiale sau totale ale acestor taxe se regăsesc în Anexa 2 a Regulamentului de Admitere. Cuantumul taxelor este de 50 RON (taxa de procesare) și de 250 RON (taxa de înscriere).
In caz de retragere, taxa de procesare și taxa de înscriere nu se returnează.
Taxele se pot achita numai pe platforma online https://admitere.ubbcluj.ro.
10. Comisia de Admitere are dreptul de a compatibiliza acest regulament cu alte reglementări ale Ministerului de resort sau ale universităţii emise până la data concursului de admitere.
Adresa corespondenţă: master.cs@ubbcluj.ro
DECAN,
Conf. dr. Marcel-Adrian Șerban